Treba li Srbija da zabrani uvoz polovnih automobila?

Ne! Već nekoliko meseci u nedostatku ideja srpski novinari izveštavaju o potrebi da je budućnost zaštite životne sredine (prvenstveno vazduha i zemljišta) u zabrani upotrebe dizel vozila u nekim gradovima, baš kao u Nemačkoj. Isto tako smo bombardovani idejama da se zabrani uvoz polovnih automobila sa Euro 3 standardom za kvalitet izduvnih gasova.
Prvi argument se koristi iz čistog nepoznavanja kako automobili utiču na kvalitet vazduha u određenim geografskim područijima. Sve je počelo presudom Nemačkog Savznog suda koji je tumačenjem njihovog zakona o lokalnim samoupravama dao gradu Hmaburgu pravo da na svojoj teritoriji zabrani upotrebu dizel automobila od 2020. Isto pravo su iskoristili još neki gradovi u Nemačkoj, Danskoj, Portugalu u Španiji. Međutim, ono o čemu nas naši prevodioci vesti sa interneta, ali sa legitimacijom novinara, ne obaveštavaju je zašto su se ti gradovi odlučili na tako ekstremni korak! Zajedničko za sve te gradove je da se nalaze u nepovoljnom geografskom položaj. Da li je to kotlina ili jednostavno okruženje u kome nema dovljno vetra svjedno je, ti gradovi imaju problem da prirodna okolina ne može da apsorbuje veliku količinu izduvnih gasova iz automobila, fabrika, kućnih ložišta itd. Gradska veća i stanovnici su konsultovali stručnjake koji su seli i izračunali da je jeftinije prvo zabraniti upotrebu uglja u kućnim ložištima, uvesti ruski gas i konačno zabraniti upotrebu dizel vozila sa euro 1 i 2 pa i novijim standardima nego ugasiti fabrike u kojima rade, a sve u cilju kako bi našli balans  između zaštite zdravlja stanovnika i ekonomije. Jer sve je u ekonomiji! Te stare automobile ionako voze samo sirotani sa Balkana, Bliskog Istoka i nesrećnici koje se nisu snašli u državi blagostanja. Zabranom starijih dizela ne trpi većina stanovništva, već samo 5-8% najsiromašnijeg stanovištva! A gde je tu Srbija? Kod nas postoji nekoliko gradova koji imaju ozibljan problem sa kvalitetom vazduha koji njihovi stanvnici udišu, i to su: Valjevo, Užice, Kosjerić i deo Beograda dok su u skorijoj prošlosti problem imali i Bor i Pančevo. Zajedničko za ova tri grada i deo Beograda jeste isto ono što i u Nemačkoj i drugim zemljama, nepovoljan geografski položaj! Nedostatak vetra koji će da odnese zagađenje u širi prostor i tamo da jednostavno padne na zemlju, nešto malo udahnu građani (u količini da to neće uticati na njihovo zdravlje) i to je to. Međutim pod uticajem, prevedenih ali ne i shvaćenih tekstova, javljaju se raznorazni priučeni eksperti koji će se po principu “videla žaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu” na sav glas tražiti da i Srbija zabrani uvoz starih dizel automobila jer pobogu izumrećemo.
Ti i takvi ekperti su pozvali na rešenje koje nam neće rešiti problem zagađenog vazduha. Euro 3 motori moraju da emituju manje od 0,05 g/km PM čestica (obe frakcije od 2,5 i 10 mikrometara – za zdravlje su bitne uglavnom 2,5 mikrometara) što nas dovodi do činjenice da ako u Srbiji postoji milion (a ima ih znatno manje) automobila sa tim tipom motora i da mesečno pređu prosečno 2000 kilometara (a ne pređu) u vazduh na celoj teritoriji Srbije bi bilo emitovano 1200 tona PM čestica. Dakle svi automobili bi emitovali manje od recimo jedne termoelektrane Nikola Tesla ili desetak hiljada kuća koje se greju na ugalj? E sad šta je bolje i jeftinije za građane Srbije, da im se zabrani da voze jeftine a još uvek kvalitetne automobile ili da se neki građani u određenim sredinama (Valjevo, Užice) primoraju/ispomognu kroz subvenicje da pređu na čistije gorivo? Ili još bolje da se konačno iskorite silne donacije i u potpnusti rekonstruše sistem za otprašivanje na termoelektranama? Još jednom šta je jeftinije i bolje? Naravno ovo drugo i treće rešenje! Međutim to nećemo uraditi, zapravo što je najgore nećemo uraditi ništa, ali je mnogo lakše jednom uredbicom zabraniti uvoz polovnih automobila nego se potruditi i iskoristiti moć koju u ovom trenutku ima mnistar zaštite životne sredine da se nešto stvarno uradi za zdraviju životnu sredinu u Srbiji!
Drugi razlog zašto se neće subvencionisati odnosno na neki način ograničiti upotreba uglja, raznih otpadnih ulja, paleta i drugih otpada u nekoliko gradova Srbije trebalo bi potražiti u jakom lobiju uvoznika novih automobila Srbije ( https://www.blic.rs/biznis/trivan-automobili-koji-su-u-nemackoj-otpad-ne-mogu-da-se-uvezu-u-srbiju/e76hbjj ) jer njihov interes nije isti kao nas običnih građana.
No,o tome opširnije u sledećem tekstu o cirkularnoj ekonomiji u Srbiji.
Dušan Višnjić
dipl. ing. zaštite životne sredine
GB inc d.o.o.
Share

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *