Kako regulisati saobraćajne propise za električne trotinete

Situacija na terenu nam govori da se e-trotineti mogu videti svuda, na kolovozu, trotoaru, biciklističkoj stazi i traci, parkovima i pešačkoj zoni, kao i da ih koriste sve starosne kategorije od dece do odraslih.

Postavlja se pitanje da li deca poznaju pravila prvenstva prolaza kroz raskrsnicu, da li znaju da postupaju po svetlosnoj saobraćajnoj signalzaciji, da li znaju da čitaju znake i oznake na kolovozu i da po njima postupaju, da li znaju kojom se trakom vozi, da li mogu da iskontrolišu brzinu koju ova vozila mogu da razviju itd.

Najproblematičniji deo svakako biće utvrđivanje saobraćajne površine za kretanje ove vrste vozila (kolovoz, trotoar, biciklističke staze i trake). Kako god da se odluči, pešaci će negodovati što se vozi trotoarom, biciklisti što se vozi njihovim stazama, dok na kolovozu iz hiljadu i jednog razloga za trotinetiste nije bezbedno kretanje. Takođe, veliki problem biće što u gradovima u Srbiji ne postoje biciklističke staze i trake, tako da će „trotinetisti“ biti primorani da voze trotoarom ili kolovozom.

Veliki problem je što Srbija, kao i mnoge druge zemlje, nije uradila tzv. mikromobilnost na svojim putevima i ulicama, te kao po običaju kasnimo sa reagovanjem i donošenjem konkretnih mera. Pored mikromobilnosti, naša zemlja slabo radi i na promociji urbane mobilnosti. Ulica je osnovni arhitektonski prostor grada i nije namenjena samo za kretanje motornih vozila već i za kretanja ostalih učesnika u saobraćaju poput pešaka, biciklista i e-trotineta. Od nje zavisi život naselja i ljudi koji tu žive.

Standardizacija e-trotineta u različitim zemljama sveta

Nova tehnološka dostignuća i masovna upotreba e-trotineta nisu iznenadila samo nas, već i građane i zakonodavstvo širom Evrope i sveta i još nema jednoglasnog stava, nego svaka zemlja ovaj problem definiše i rešava na svoj način. Evo nekih primera:

U Nemačkoj u Zakonu o lakim e-vozilima propisani uslovi i način upotrebe: korisnici moraju biti stariji od 14 godina, vozila se ne smeju koristiti na pešačkim stazama, zajedničkim pešačko-biciklističkim stazama ili na drugim površinama namenjenim za kretanje pešaka, vozila se smeju koristiti samo na biciklističkim stazama (ako postoje) ili na kolovozu i gradovi mogu dozvoliti upotrebu e-trotineta na određenim mestima, uz obavezu postavljanja saobraćajnog znaka na tim mestima.

U Holandiji zakonski vozač mora imati najmanje 16 godina, nije potrebna vozačka dozvola i nije potrebna registracija, ali vozilo mora biti osigurano, imati polisu osiguranja i identifikacioni broj vozila. Tokom vožnje nije potrebna kaciga. Maksimalna brzina ograničena je na 25 km/h. Prilikom kretanja po kolovozu, vozač je dužan da se kreće što bliže desnoj ivici kolovoza, a ukoliko na putu postoji odgovarajuća traka za kretanje trotineta, vozači su u obavezi da je koriste. Prednja i zadnja svetla su obavezna pri vožnji noću i pri slaboj vidljivosti, a katadiopteri su obavezni uvek prilikom kretanja.

U Švajcarskoj je propisano sledeće – maksimalna konstruktivna brzina je do 25 km/h i motor do 500V, minimalna starost za vozača električnog trotineta je 14 godina, nije potrebna kaciga za vozila maksimalne brzine do 20 km/h, vožnja e-trotineta je dozvoljena na posebnom putu, biciklističkim stazama i biciklističkim trakama, biciklističke staze i trake moraju da se koriste kada su dostupne pored puta i e-trotineti nisu dozvoljeni na kolovozima ili pešačkim stazama.

Kaliforniji trotinet ne zahteva registraciju, registarske tablice ili osiguranje, ali vozač mora imati važeću vozačku dozvolu (bilo koje kategorije), vozači mlađi od 18 godina moraju da nose kacigu, trotinet se može koristiti na putevima sa ograničenjem brzine od 25 mph (ili do 35 mph ako lokalne vlasti dozvoljavaju), ali sami trotineti ne mogu prelaziti 15 mph i trotinet se može koristiti na biciklističkoj stazi ili biciklističkoj traci, ali ne i na pešačkoj stazi (trotoaru).

Izvor: energetskiportal.rs

 

Share

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *