Nova pravila za registraciju vozila

Počevši od 5. jula 2021. godine vozače očekuju nova pravila za registraciju vozila. Ukoliko automobili zbog prepravki dodatno zagađuju vazduh, neće proći tehnički pregled, biće vraćeni u fabričko stanje, što znači da će morati da poseduju katalizatore i DPF filtere.

Ovo praktično znači da će početi primena Pravilnika iz 2018. godine o priključnim motornim vozilima i tehničkim uslovima za motorna vozila u saobraćaju, po kom automobili na tehničkom pregledu moraju da ispune određene kriterijume kada je u pitanju emisija štetnih gasova.

Prilikom tehničkog pregleda kod vozila sa dizel motorom biće proveravan sadržaj čađi u izduvnim gasovima, dok kod benzinskih motora pažnja će se posvetiti sadržaju ugljen-monoksida. Ukoliko vozilo ima neispravne katalizatore i DPF filtere, neće moći da bude registrovano, navodi se na sajtu Auto-Moto saveza Srbije.

U Srbiju se uveze i do 150.000 polovnih automobila godišnje, što znači da je na našim ulicama veliki broj zagađivača. Prilikom uvoza, proverava se da li vozila imaju katalizatore i DPF filtere, ali ne i to da li su ispravni. Mnogi vlasnici ih uklanjaju sa svojih automobila, kako ih ne bi menjali i čistili izduvni sistem.

Takođe, sa polovnih vozila redovno se skidaju i lambda sonde koje mere zagađenja unutar katalizatora, tj. zagađenje koje motor ispušta u vazduh.

Posebno su važni DPF filteri jer su oni napravljeni da kod dizel motora izdvajaju azot- dioksid, koji je najveći zagađivač vazduha.

Ukoliko na vozilu nema katalizatora i DPF filtera, oni moraju biti naknadno ugrađeni.

Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkoj ispravnosti strožiji standardi važiće za sva vozila koja su u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena.

Tako benzinski motori, prvi put registrovani do ovog datuma moraju imati manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida, pri broju obrtaja na praznom hodu motora. Vozila koja su prvi put registrovana posle 1. marta 2014. godine moraju imati manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida.

Prema podacima Svetske banke, zagađenje vazduha koje potiče od saobraćaja na prosečnom nivou je oko 20 odsto. Zato sve više gradova u svetu zabranjuje vožnju automobila u centralnim gradskim ulicama.

energetskiportal.rs

Share

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *